Les rajoles de Rafel Masó a la xemeneia de Can Frigola

Fa pocs dies, gràcies a la bona predisposició de l’Ajuntament i l’Arxiu Municipal la gent el GREC  vam fer una visita a l’edifici de Can Frigola (BCIN) i entre altres coses vam poder veure la llar de foc de casa que es troba en una de les estances principals de la planta baixa de Can Frigola de Cassà. Està feta en forma de relleix amb dos laterals tots ells recoberts de ceràmica negra amb pàtina verda. Tot ens feia pensar que es tractava de ceràmica provinent del taller Marcó de Quart, cosa que va quedar corroborada en la conversa que vam tenir amb en Jaume Marcó i la seva esposa Pilar en una visita recent al seu obrador-museu. Durant una època van subministrar moltes d’aquestes rajoles, fetes en ceràmica negra o amb argila vermella, a partir de dissenys de l’arquitecte Rafel Masó i Valentí (Girona 1880-1935). Masó va voler unir l’arquitectura tradicional catalana a les noves tendències en estructura i ornamentació, renovant l’artesania aplicada i donant un ran impuls a la utilització de la ceràmica. Molt influenciat pel moviment Arts&Crafts britànic i la nova arquitectura regionalista alemanya, viatjava sovint per Europa central i d’allí va portar varies col·leccions de rajoles pintades de les quals se’n feien versions en relleu i motlles per a edició a l’obrador Marcó, grans col·laboradors de l’arquitecte. En aquesta xemeneia hi ha representats dos galls d’igual motiu però un mirant cap a l’esquerra i l’altre cap a la dreta i unes flors en forma de campanetes que s’assemblen molt a la cua del gall. També hi ha un àngel inspirat en un que es troba a la cadira de Carlemany de la catedral de Girona. Totes elles decorades amb el fistonet decoratiu típic de les decoracions de Masó. Actualment encara se’n fabriquen d’iguals a can Marcó. A les fotos veiem diversos fragments de rajola original de Can Frigola i una peça de ceràmica negra actual amb el segell de can Marcó en el revers.

Feu un comentari

Verified by MonsterInsights